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Cidade de Braga

10ª Conferência sobre Redes de Computadores

11 e 12 de Novembro de 2010, Universidade do Minho, Braga

CRC2010 Programa 5ª Sessão - Redes sem Fios

Sexta-feira, 12.Novembro.2010


11h00-13h20 5ª Sessão - Redes sem Fios

Moderador: Susana Sargento, UA


Characterization of Unplanned Metropolitan Wireless Networks
Filipe Dias, João Paulo Barraca, Diogo Gomes, Rui L. Aguiar, UA

Abstract:

Mobile Internet penetration has grown steadily over the last few years. Although most of today's users have access through their 3G Mobile Operators, there are still regions that are under-covered for various reasons. Wireless Mesh Networks (WMN) can play an important role by providing the means to fully cover those underserved regions.

Due to their intrinsic nature, WMN require a critical mass of nodes belonging to the mesh in order to be effective. In this paper we present a study conducted in Aveiro, Portugal which intends to draw some conclusions on the feasibility of deploying a WMN in small to medium cities based on the cooperation of its inhabitants and on off-the-shelf wireless equipment.

Index Terms: wireless, mesh, survey, simulation


Monitorização Adaptativa baseada em Clusters Semi-circulares para Redes em Malha sem Fios
Ricardo Pinto, IST; José Mocito, FCUL; Luis Rodrigues, IST

Abstract:

Neste artigo propomos um novo algoritmo de monitorização para redes em malha sem fios, baseado em clusters adaptativos. Os nós organizam-se automaticamente numa malha de clusters semi-circulares e a informação de monitorização de cada cluster é agregada pelos líderes dos clusters e posteriormente reencaminhada para a estação de monitorização. O algoritmo tem em conta a existência de fluxos de dados na rede, e tenta minimizar a interferência do tráfego de monitorização nesses fluxos.

Index Terms: redes em malha sem fios, clusters, monitorização


Throughput Performance Assessment of a Cross-layer Frame Rate Adaptation Scheme for Contentionless Wireless Sensor Networks
Lucas Mendes, Joel Rodrigues, UBI

Abstract:

Several cross-layer proposals have been created to optimize wireless sensor networks (WSNs) in terms of throughput, lifetime, and quality of service. In this work, a cross-layer solution combined to advertisement schemes is used to improve the throughput of ALOHA-based WSNs. Also, the throughput achieved by pure ALOHA and by slotted ALOHA are compared, showing the modifications of the advertisement scheme from pure to slotted ALOHA. These medium access methods were selected due to their lack of control messages transmission, which increases throughput efficiency when compared to the overhead added by other methods such as carrier sense multiple access (CSMA) and time division multiple access (TDMA). Finally, results show the throughput increase achieved by the cross-layer design and the advertisement schemes.

Index Terms: ALOHA, Cross-Layer Design, Frame Rate Adaptation, Throughput Maximization, Wireless Sensor Networks (WSNs).


Channel quality of IEEE 802.15.4 based sensor networks
Thanh-Dien Tran, Ricardo Silva, David Nunes, Jorge Sá Silva, UC

Abstract:

Channel quality of wireless networks is a topic considered by most of the network practitioners and researchers. There are several factors that affect the quality of a wireless channel, and therefore, the reliability of data delivery. Therefore, an understanding of the characteristics of a wireless channel is an essential part in the design, analysis and deployment of any wireless system. This paper establishes an empirical study of some of the major characteristics of IEEE 802.15.4 based sensor networks. The metrics used were received signal strength, loss rate and packet delay. The proposed study can be useful for selecting the most appropriate channel when deploying a wireless sensor network.

Index Terms: Channel Quality, Signal Strength, Wireless Sensor Networks


Mapeamento automático de redes WiFi com base em assinaturas rádio
Rui Monteiro, Adriano Moreira, UM

Abstract:

Nos dias de hoje existe um elevado número de redes WiFi instaladas e funcionais, oferecendo uma boa cobertura, especialmente em ambientes urbanos. Este trabalho propõe um processo para a criação automática de mapas com a localização relativa de Access Points (APs) WiFi. A ideia base consiste em utilizar assinaturas rádio recolhidas pelos próprios utilizadores no âmbito da sua utilização normal das redes. Com este trabalho será possível obter informação sobre a posição relativa dos APs de forma automática, eliminando a realização de actividades morosas e dispendiosas para tarefas de instalação/actualização e manutenção das redes WiFi. Será ainda possível caracterizar os espaços, tendo por base os registos de utilização destas redes.

Index Terms: Wireless LAN, self-mapping location systems, graph drawing, WiFi Acess Points (APs) georeferencing


Uma proposta de Rede Veicular com Arquitectura IP e Acesso por Wifi
António Fonseca, Teresa Vazão, António Varela, IST

Abstract:

Este artigo propõe uma arquitectura para uma VANET em que os veículos usam apenas uma interface para comunicar tanto com outros veículos como com pontos de acesso. Na nossa arquitectura os APs são colocados nos cruzamentos e são usados para encaminhar todo o tráfego da sua vizinhanca para evitar problemas de propagação causados por obstáculos tais como edifícios. Usar um protocolo de encaminhamento baseado na localização assegura um baixo overhead pois não enche a rede com tráfego de encaminhamento. Uma extensão ao protocolo GPSR é proposta para suportar a selecção obrigatória de um AP quando na sua vizinhança. Apesar das vantagens de usar pontos de acesso, estes podem representar um ponto de estrangulamento. Para superar este problema duas extensões complementares ao protocolo MAC do AP são propostas com o objectivo de aumentar a sua prioridade no acesso ao meio: parar o crescimento da janela de congestão e/ou decrescer o DIFS para SIFS. Os resultados das simulações com tráfego CBR mostram vantagens em usar as extensões em termos de packet delivery ratio. Quanto ao trafego TCP não há diferenças significativas quando comparadas com o MAC original.

Index Terms: VANET, MAC


Solutions for Vehicular Communications: a Review
Vasco Soares, João Isento, João Dias, Bruno Silva, Joel Rodrigues, UBI

Abstract:

Vehicular networks experience a number of unique challenges due to the high mobility of vehicles and highly dynamic network topology, short contact durations, disruption intermittent connectivity, significant loss rates, node density, and frequent network fragmentation. All these issues have a profound impact on routing strategies in these networks. This paper gives an insight about available solutions on related literature for vehicular communications. It overviews and compares the most relevant approaches for data communication in these networks, discussing their influence on routing strategies. It intends to stimulate research and contribute to further advances in this rapidly evolving area where many key open issues that still remain to be addressed are identified.

Index Terms: Vehicular Networks; Vehicular Ad Hoc Networks; Delay-Tolerant Networks; Vehicular Delay-Tolerant Networks.

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